sunnuntai 27. heinäkuuta 2014

Budapest - Szentendre

Terveisiä Unkarista!

Vietimme perheen kesken Unkarissa viiden päivän mittaisen loman ja saavuimme eilen kotiin.
Unkari kuuluu meidän perheen vakioreissu kohteisiin, jossa pyrimme käymään n.kerran vuodessa.
Mieheni isovanhemmat asuvat Unkarissa, joten yöpyminen meidän perheelle järjestyi jälleen ihanasti heidän luota. Lento Tampereelta Budapestiin on nopea, reilu kaksi tuntia ja perillä ollaan! Hauskaa sinänsä ajatella, että matkustaminen Pohjanmaalle minun sukulaisten luokse tuntuu paljon pidemmältä, sinne sentään ajaa autolla useamman tunnin!

Kuljimme Budapestissa kävellen (tytär matkarattaissa). Tietysti suurkaupungissa on hyvät kulkumahdollisuudet metroista lähtien, mutta ilma oli hyvä ja teki mieli kävellä joten niinhän me sitten reippaina kävelimme kaupunkia ristiin rastiin, aloittaen rautatieasemalta ja päätyen vanhaan kaupunkiin; Budaan.
Budan linnavuorella sijaitsee yksi vanhan kaupungin nähtävyyksistä, eli kuninkaanlinna.
Linnavuori tarjoaa myös yhden kaupungin parhaimmista näkymistä Tonavan yli Pestin puolelle.
Tässä muutama räpsy kävelymatkan varrelta...

Yhden matkapäivän vietimme idyllisessä pienessä käsityökaupungissa; Szentendressä, jossa jokaisen Unkarissa matkustavan käsityönystävän kannattaa vähintäänkin piipahtaa! Szentendre sijaitsee Tonavan varrella lähellä Budapestia. Kaupunkikuva on varsin ihastuttava mukulakivikatuineen, putiikeineen ja ihanan värisine taloineen! Seuraavat kuvat ovat Szentendrestä ja pienten putiikkien käsitöistä.

Arvaattekos, että nämä söpöläiset olivat omia suosikkejani? :)

Perinteisiä Unkarilaisia käsitöitä:

Nutricia Muksu ilahdutti perhettämme ennen matkaa pienellä paketilla Muksu puuroja, jotka ovat aivan must juttuja lapsen kanssa matkusteltaessa sekä kotimaassa -että ulkomailla. Tyttären iltapuuro annettiinkin välillä ns. kulkiessa, jolloin käyttövalmiit puurot olivat pelastus -ainahan ei ole mahdollista päästä puuron keittoon silloin kun lapsella nälkä yllättää! Käyttövalmiita Muksu puuroja löytyy kymmenen eri makua, ja ilokseni meidän välillä niin kovastikin nirsoileva prinsessamme tykästyi niihin: kuningatarpuuro, hedelmäinen puuro ja banaani-vadelmapuuro nousivat kolmen kärkeen!

Iltapuuro ilta-auringossa Tonavan rannalla!

*Postaus sisältää mainoslinkin*

1. Oi, tuli oikein ikävä tuonne! Me kävimme kahdestaan keväällä Murun kanssa Budapestissä ♥
    Ihana paikka..

1. Muistankin sen postauksesi :) Budapest on kyllä ihana, mekin käytiin miehen kanssa kahdestaan ennen tyttären syntymää melkeinpä kaupungin jokainen turistikohde ja vähän muutakin läpi, silloin oltiin 10 päivää kerrallaan :) Nyt matkat on hieman erilaisia, lapsen ehdoilla mennään luonnollisesti, mutta ihana kun ehdittiin kahdestaankin tutustua kaupunkiin, Budapest on niin romanttinen kohde <3

2. Ooooo, näyttääpä kauniilta. :)

Terkuin äiti, joka on lähtemässä poikansa kanssa Budapestiin parin viikon päästä. Tosin ei varsinaisesti maisemia katselemaan, mutta sitäkin pitää lomaan sisällyttää. ^^'

3. Kauniin näköinen kaupunki! Hienoa, että on tuollainen "kyläpaikka" ja noin mukavien yhteyksien päässä :)

1. Niin on kaunis <3 Onhan se ihan huippukivaa kun on kyläpaikka Budapestissä :)

4. Hei,
    mekin olemme useampaan kertaan käyneet Budapestissä. Kaupunki on ihana, lennot lyhyet ja hotellit edullisia. Haastavaa on ollut käyttää julkista liikennettä, joten voisitko laittaa tiedot, miten Szentendreen pääsee helpoiten julkisilla. Tosin unkarilaisten englannin kieli on parantunut joka matkallamme.
    t:Työmatkavirkkaaja

1. Szentendre käsityökaupunkiin pääsee helposti junalla Batthyány-tériltä.